CIJEPLJENJE - DA ILI NE?

Smiju li se / trebaju li se onkološki bolesnici cijepiti?

Imunitet je stanje zaštićenosti organizma od infektivnih bolesti, a steći se može kroz imunološki odgovor dobiven imunizacijom, preboljelom infekcijom ili ostalim ne-imunološkim čimbenicima. Imunitet može biti stečen aktivno (izloženost organizmu antigenu, primjerice nakon preboljele bolesti) ili pasivan (pružanje IgG protutijela organizmu). Cijepljenje je jedan od načina stvaranja imuniteta na određeni infektivni uzročnik, te se uvođenje cijepljenja smatra jednim od većih postignuća moderne medicine, jer su njime neke ranije česte i smrtonosne bolesti praktički iskorijenjene. Postoji nekoliko vrsta cjepiva: živa, oslabljena cjepiva, mrtva (inaktivirana) cjepiva, toksoidna cjepiva i subunit, polisaharidna cjepiva. Danas je cijepljenje pod utjecajem dijela pobornika alternativnog liječenja napadnuto kao opasno i štetno po ljudsko zdrvalje, no navedeno nema znanstveno uporište, upravo suprotno. No, što je sa cijepljenjem bolesnika s rakom?

Infekcija kod imunokompromitiranih bolesnika (bolesnici s oslabljenim imunitetom, a u tu skupinu svakako spadaju i onkološki bolesnici) dovodi do povećanog morbiditeta (obolijevanja od drugih bolesti), ali i mortaliteta (smrtnosti) te su kod takvih bolesnika vrlo često antimikrobni lijekovi (antibiotici) manje učinkoviti. Stoga je prevencija infekcije kod imunokompromitiranih osoba od iznimne važnosti. Onkološki bolesnici su u skladu s navedenim pod povećanim rizikom od infekcije. Rizik infekcije ovisi o tipu maligne bolesti i vrsti onkološkog liječenja. Kod odluke o vrsti cjepiva, prednost se daje inaktivnoj varijanti. U pravilu se tijekom samog onkološkog liječenja ne preporuča primjena cjepiva. Optimalno vrijeme imunizacije je prije početka kemoterapijskog i/ili radioterapijskog liječenja, i to ukoliko se radi o inaktivnom cjepivu barem 2 tjedna prije kemoterapije, a ukoliko se radi o živom cjepivu barem 4 tjedna. U slučaju da je cijepljenje ipak indicirano tijekom liječenja, upotreba živih, oslabljenih cjepiva se ne preporuča, štoviše treba ih se izbjegavati. Naime, čak i takva oslabljena cjepiva nose rizik te mogu u osoba slabijeg imuniteta dovesti do infekcije. Što se tiče mrtvog cjepiva niti ono se preporuča, jer takvo cijepljenje može biti neučinkovito te dati osjećaj lažne sigurnosti bolesniku.

Kada govorimo o široko rasprostranjenom cijepljenju protiv gripe, koje je i najviše zanimljivo onkološkim bolesnicima, postoje mnoge smjernice i sve su suglasne da bi onkološki bolesnici trebali biti cijepljeni jednom godišnje. Odgovor na cjepivo protiv gripe mogao bi biti najbolji ukoliko se aplicira između ciklusa kemoterapijskog liječenja, odnosno barem 7 dana nakon posljednje aplikacije ili minimalno 2 tjedna prije aplikacije kemoterapije/imunosupresivne terapije, i to inaktiviranim virusom s obzirom na teoretski rizik razvitka infekcije kod imunosuprimiranih bolesnika živim atenuiranom virusom. Također, svi ukućani bi se trebali cijepiti protiv virusa gripe (bilo kojom vrstom cjepiva). Aplikacija cjepiva istog dana kao i aplikacija kemoterapije se ne preporuča. U slučaju izloženosti virusu gripe, bolesnici s neutropenijom (pad u krvnoj slici pod utjecajem onkološke terapije) trebali bi primiti postekspozicijsku antivirusnu profilaksu u trajanju od 5 dana, i to bez obzira na eventualnu procijepljenost. Za više detalja svakako se preporučamo obratiti nadležnom liječniku obiteljske medicine koji je zadužen za primjenu cjepiva i koji će u skladu s relevantnim preporukama znati izabrati najbolji tip cjepiva za bolesnika.

Izvor: Baxter, D. (2007). Active and passive immunity, vaccine types, excipients and licensing. Occupational Medicine, 57(8), 552–556. doi:10.1093/occmed/kqm110. UpToDate 4/2020

Nastavite čitati: Koji su simptomi i znakovi raka?

influenza.jpg

Slika 1. Većina stručnjaka smatra kako bi se onkološki bolesnici trebali cijepiti protiv gripe jednom godišnje. Obratite se svom liječniku obiteljske medicine kako biste se dogovorili za termin cijepljenja!

©2020 Onkologija.net. Sva prava pridržana.