Tumori srca

Tumori srca – kako nastaju i tko je pod rizikom?

Termin tumori srca označava sve izrasline koje nastaju u području srca. Izrasline mogu nastati u bilo kojem dijelu srca – endokardu (dio koji oblaže unutrašnjost srca), miokardu (srčanom mišiću), srčanim zaliscima koji dijele šupljine unutar srca ili perikardu (srčanoj ovojnici). Gledajući porijeklo, to mogu biti tumori koji direktno nastaju u samom srcu (umjesto da se šire iz drugog dijela tijela u srce) i nazivaju se stoga primarnim tumorima srca. Primarni tumori srca obično nisu maligni, iako mogu biti. U drugom slučaju, kada se stanice raka s drugog područja tijela prošire na srce, ti se tumori nazivaju metastatski tumori srca. Oni su uvijek maligni jer su rezultat raka koji je već aktivan u organizmu.

Primarni tumori srca

Prema literaturi 75% do 95% svih primarnih tumora srca je benigno. Ipak, unatoč benignoj naravni ovi tumori mogu biti opasni ako zbog svog rasta ometaju rad srca, a ujedno mogu povećati rizik od moždanog udara ako se ne liječe.

Neki od češćih benignih tumora srca su miksom (najčešći benigni primarni tumor srca koji čini oko 50% svih slučajeva, a najčešće se razvija u lijevoj pretklijetci; mora se ukloniti kirurškim zahvatom kako bi se spriječile ozbiljne komplikacije poput embolije), papilarni fibroelastom (drugi najčešći benigni primarni tumor srca koji se obično dijagnosticira kod ljudi starijih od 60 godina; s obzirom da najčešće raste na srčanim zaliscima preporuča se kirurško uklanjanje radi visokog rizika plućne embolije), lipom (tumor sastavljen od masnog tkiva) i hemangiom (tumor sastavljen od endotelnih stanica koje oblažu unutrašnjost krvnih žila). U dječjoj dobi mogu se pojaviti neki specifični tipovi kao što su rabdomiosarkom.

Maligni primarni tumori srca su srećom rijetki, a među njima su najčešći razni oblici sarkoma (tumori mekih tkiva). Dva najčešća tipa sarkoma srca su angiosarkom koji uglavnom nastaje u desnoj pretklijetci ili perikardu, te rabdomiosarkom koji je najčešći tip tumora srca u dojenčadi i djece no može se razviti i u odraslih. Rabdomiosarkomi inače nastaju iz tzv. mezenhimskih stanica koje se razvijaju u stanice voljnih mišića. Kada govorimo o području srca često se formiraju u skupinama i mogu se razviti u bilo kojoj srčanoj komori. Ostali rjeđi tipovi malignih primarnih tumora srca uključuju maligni fibrozni histiocitom i limfom. Svakako treba spomenuti i mezoteliom, maligni tumor koji najčešće nastaje na ovojnici pluća (peuri), no isto tako može nastati i na perikardu.

Metastatski tumori srca

Iako srce nije uobičajeno mjesto metastatskog širenja drugih malignih bolesti, tumori poput melanoma, limfoma, raka pluća, dojke, bubrega i jednjaka mogu se širiti na srce.

Koliko su česti tumori srca?

Tumori srca mogu pogoditi bilo koga u bilo kojoj dobi. Neki oblici (poput teratoma) nastaju dok je fetus još u maternici. Drugi se oblici razvijaju tijekom djetinjstva ili u različitim fazama odrasle dobi. Miksomi su dva do četiri puta češći među ženski spolom. Sarkomi su češći u odraslih osoba srednje dobi. Prosječna dob u trenutku dijagnoze je 44 godine.

Srećom, primarni tumori srca (kako benigni tako i maligni) su rijetki te pogađaju manje od 1 na 2000 ljudi. Pritom su benigni tumori kao što je ranije naglašeno puno češći od malignih.

Metastatski tumori srca češći su od primarnih, no i nadalje su rijetki. Međutim, zna se dogoditi da tumor koji nastaje u organu u blizini srca tijekom svog rasta direktno lokalnim širenjem zahvati srce. Prema dostupnim podacima, to se događa čak u oko 10% ljudi koji imaju rak pluća ili rak dojke. Od udaljenih tumora u srce metastaze najviše daju melanomi.

tumor nosa i paranazalnih sinusa, nose tumors

Slika 1. Prikaz anatomije srca. Sastoji se od 2 pretklijetke (atrija) koji se nastavljaju na klijetke (ventrikuli). Između klijetki i pretklijetki, kao i na izlazi iz pretklijetki, nalaze se srčani zalisci koji služe u regulaciji protoka krvi.

Mogu li prepoznati tumor srca?

Mogući simptomi ovise o tipu tumora, njegovoj veličini i smještaju. Maligni tumori mogu se proširiti na druge organe, primjerice pluća. Benigni tumori srca ne daju metastaze, ali mogu uzrokovati razne srčane probleme zbog svog rasta. Na primjer, tumori koji rastu u području srčanih zalistaka mogu ometati protok krvi u srcu ili dovesti do nastanka krvnih ugrušaka. Tumori srčanog mišića mogu uzrokovati zatajenje srca ili aritmiju. Neki ljudi nemaju simptome ili su vrlo blagi. Drugi imaju simptome koji signaliziraju po život opasne srčane probleme.

Ipak, većina simptoma su nespecifični, odnosno mnogo različitih zdravstvenih problema ih može izazvati, a ne samo tumori srca. Naravno, uvijek je važno obavijestiti svog liječnika o prisutnim simptomima kako bi se jasno definirao njihov uzrok. Općenito, osobe s malignim tumorima srca imaju simptome koji počinju iznenada i brzo se pogoršavaju, dok se simptomi benignih tumora uglavnom razvijaju postepeno. Neki od mogućih simptoma su osjećaj neugode u prsima, vrtoglavica i nesvjestica, umor, vrućica i zimica, osjećaj lupanja srca (palpitacije), gubitak apetita, noćno znojenje, kratkoća daha i slično.

Kako se dijagnosticira tumor srca?

Tumori srca dijagnosticiraju se slikovnim pretragama. Primarne tumore srca često je teško dijagnosticirati jer su znakovi i simptomi slični onima raznih drugih stanja. Obično se na tumor posumnja kod osoba koje imaju simptome zatajenja srca bez jasnog uzroka, ili se bolest otkrije slučajno u sklopu obrade zbog neke druge bolesti.

Jedna od glavnih pretraga je ultrazvuk srca (ehokardiografija). Može se raditi standardno (transtorakalna ehokardiografija), pri čemu liječnik polaže sondu na kožu prsnog koša kao pri uobičajenoj ultrazvučnoj pretrazi drugih dijelova tijela . Ovakva pretraga korisna je za pronalaženje tumora u klijetkama (donjim komorama srca). Drugi mogućnost je transezofagealni ehokardiogram, kada se sonda umeće kroz jednjak kako bi se došlo u neposrednu blizinu srca, što je korisno za pronalaženje tumora u pretklijetkama (gornje komore srca).

Magnetska rezonanca (MR) srca  pomaže identificirati pojedinosti o tumoru, primjerice radi li se o malignoj ili benignoj tvorbi. CT srca s kontrastom je koristan za osobe koje imaju ugrađene uređaje (primjerice elektrostimulator srca) i ne mogu se podvrgnuti magnetskoj rezonanci. Također je vrijedan za procjenu cijelog područja prsa (uključujući pluća i krvne žile).

Postoji li kakvo liječenje?

Mogućnosti liječenja srčanih tumora razlikuju se ovisno o vrsti tumora. Generalno, prognoza ovisi o vrsti tumora i stadiju bolesti pri dijagnozi. Općenito, ranija dijagnoza dovodi do boljih ishoda.

Benigni primarni tumori srca u pravilu se uspješno liječe kirurški ako su malih dimenzija. Veće tumore ponekad nije moguće ukloniti.

Maligni primarni tumori srca u pravilu se ne mogu kirurški ukloniti i često su fatalni. Ti se tumori brzo šire ili se vraćaju nakon liječenja. Kemoterapija ili radioterapija mogu se koristiti za usporavanje napredovanja raka. Oko 50% oboljelih je živo godinu dana nakon dijagnoze, a tek oko 19% preživi 5 godina. Ipak, i tu postoje značane razlike. Osobe sa sarkomom prežive u prosjeku devet do 17 mjeseci nakon dijagnoze, dok kod paraganglioma preko 80% bolesnika preživi 10 godina nakon uspješne operacije.

Kod metastaza u području srca liječenje ovisi o primarnom sijelu raka, odnosno liječi se osnovna bolest koja je dovela do metastaza na srcu. Može uključivati sistemno liječenje poput kemoterapiju i ciljanih lijekova ili kirurško uklanjanje tumora.