Pomaže li CBD ulje kod raka?- Dr. Kust za Mamin kutak

Posljednjih godina CBD ulje je privuklo značajnu pažnju zbog svog potencijala u upravljanju

simptomima povezanim s rakom i njegovim liječenjem. Kanabidiol (CBD) jedan je od mnogih

spojeva poznatih kao kanabinoidi u biljci kanabis. Istraživače su posebno zanimala njegova

terapeutska svojstva, koja ne uključuju psihoaktivne učinke povezane s tetrahidrokanabinolom (THC), još jednim dobro poznatim kanabinoidom.

Što je CBD ulje?

CBD ulje se dobiva iz biljke kanabis. Ekstrahiranjem CBD-a i zatim njegovim razrjeđivanjem s

nosećim uljem, kao što je kokosovo ulje ili ulje sjemenki konoplje, stvara se proizvod s nizom

medicinskih svojstava a bez visokog udjela THC-a. Postao je popularan zbog potencijalnih

dobrobiti kod bolova, upala i kao pomoć u upravljanju raznim stanjima, uključujući tjeskobu i

rak. S porastom udjela bolesnika koji uz standardno liječenje koriste neki oblik altnerativnih

terapija, popularnost CBD ulja je također u porastu.

CBD ulje oil

Moguće uloge CBD kod onkoloških bolesnika uključuju:

1. Ublažavanje boli

Jedna od najhvaljenijih prednosti CBD ulja u kontekstu raka je njegova sposobnost

ublažavanja boli. Oboljeli od raka često podnose jaku bol uzrokovanu ili progresijom bolesti

ili kao nuspojava onkološkog liječenja, primjerice kemoterapije. Bol je osjećaj koji u bolesnika

može negativno utjecati na cjelokupno funkcioniranje te značajno naručiti kvalitetu života.

CBD može djelovati s receptorima u mozgu i imunološkom sustavu kako bi smanjio upalu i

ublažio bol. Studije pokazuju da CBD značajno smanjuje upalu i neuropatsku bol, za koje je

poznato da ih je teško liječiti [1].

2. Antiemetski učinci

Mučnina i povraćanje česte su nuspojave onkološke terapije, a najviše se povezuju s

kemoterapijom. Tradicionalni lijekovi protiv povraćanja mogu pomoći, te se često u

onkoloških bolesnika tijekom liječenja rutinski primjenjuju sa zadovoljavajućim učinkom.

Ipak, neki pacijenti smatraju da su navedeni lijekovi neučinkoviti, što dovodi do trajne

nelagode. Niz studija sugerira da kanabinoidi poput CBD-a i THC-a mogu djelovati kao

antiemetici, poboljšavajući simptome mučnine i povraćanja [2].

3. Poticanje apetita

Mnogi pacijenti s rakom pate od gubitka apetita, što može dovesti do značajnog gubitka

težine, anemije i opće slabosti. Takav značajan pad tjelesne mase očituje se u prvome redu

gubitkom mišićne mase te sa sobom nosi i lošiju prognozu za bolesnika. THC je poznat po

svojoj sposobnosti povećanja apetita, ali CBD također igra ulogu u pomaganju pacijentima da održe apetit tijekom kemoterapije.

4. Potencijal u borbi protiv raka

Svakako su najzanimljiviji aspekt korištenja CBD ulja kod onkoloških bolesnika njegova

potencijalna svojstva koja djeluju protutumorski. Istraživanja su pokazala da CBD može

smanjiti brzinu rasta određenih stanica raka i može izazvati smrt tumorskih stanica [3].

Pritom treba napomenuti kako je većina takvih znanstvenih dokaza dobivena u

laboratorijskim uvjetima, što ne znači automatski da se navedeni rezultati mogu preslikati na

upotrebu CBD ulja kod oboljelih ljudi. Američki Nacionalni institut za rak (NCI) primjećuje da

CBD može ublažiti simptome raka i nuspojave liječenja raka. Međutim, NCI ne podržava u

potpunosti niti jedan oblik kanabisa kao lijek za rak zbog ograničenih istraživanja i mješovitih

rezultata dosadašnjih studija.

Znanstveni dokazi i studije

Studije in vitro i na životinjama: nekoliko je studija pokazalo da CBD pokazuje protuupalna,

analgetska i antikancerogena svojstva in vitro (kod ovog načina istraživanja se izvode

na stanicama ili biološkim molekulama izvan njihovog normalnog biološkog okruženja; na

primjer proteini ili stanice se održavaju u umjetnim medijima za kultiviranje) i in vivo (u živim

organizmima). Na primjer, studija iz 2011. objavljena u Molecular Cancer Therapeutics

pokazala je da CBD može potaknuti programiranu staničnu smrt u stanicama raka dojke

koaktivacijom unutarnjih putova koji reguliraju apoptozu [4].

Klinička ispitivanja: U tijeku su klinička ispitivanja koja ispituju učinke CBD-a na različite vrste

raka. Ove studije mogu pomoći u razjašnjavanju uloge CBD ulja u liječenju raka. Podaci iz

ovakvog tipa ispitivanja su nužni kako bi se potkrijepili (ili opobrgnuli) pretklinički nalazi, te

su preduvjet za upotrebu CBD ulja u liječenju ljudi. Za sada nemamo pouzdanih studija ovog

tipa koje su završene i koje su dale „zeleno svjetlo“ CBD ulju u liječenju raka.

marihuana cannabis

Pravna i sigurnosna razmatranja

CBD je legalan u mnogim dijelovima svijeta, ali njegov pravni status može dramatično

varirati. Bitno je provjeriti lokalne zakone prije kupnje CBD proizvoda. Što se tiče sigurnosti,

iako se CBD smatra relativno sigurnim, kod nekih ljudi može izazvati nuspojave poput

proljeva i umora. Također može stupiti u interakciju s drugim lijekovima. Stoga, ključno je

konzultirati se s liječnikom prije započinjanja bilo kakvih novih planova liječenja, osobito ako

uključuju CBD ulje.

Zaključno, CBD ulje predstavlja obećavajuće, netoksično sredstvo za potporu u liječenju raka

zahvaljujući svojim svojstvima za ublažavanje bolova, antiemetskim i potencijalnim

antikancerogenim svojstvima. Međutim, potrebna su opsežnija klinička ispitivanja kako bi se

u potpunosti utvrdila njegova učinkovitost i sigurnost. Pacijenti zainteresirani za istraživanje

CBD ulja za liječenje raka trebali bi razgovarati o tome sa svojim onkološkim timom kako bi

prilagodili siguran i učinkovit režim.

CBD ulje nastavlja se opsežno proučavati, pružajući nadu i prijeko potrebno olakšanje

oboljelima od raka. Uz stalna istraživanja, potencijalne terapijske koristi CBD-a postaju

jasnije, utirući put novim protokolima liječenja koji bi mogli bolje upravljati složenošću

simptoma raka i nuspojavama njegova liječenja.

Reference

1. Fine, P. G., & Rosenfeld, M. J. (2013). Cannabinoids for Neuropathic Pain. BJJ.

2. Parker, L. A., Rock, E. M., & Limebeer, C. L. (2011). Regulation of nausea and vomiting by cannabinoids. British Journal of Pharmacology.

3. Massi, P., Solinas, M., Cinquina, V., & Parolaro, D. (2013). Cannabidiol as potential

anticancer drug. British Journal of Clinical Pharmacology.

4. Shrivastava, A., Kuzontkoski, P. M., Groopman, J. E., & Prasad, A. (2011). Cannabidiol

induces programmed cell death in breast cancer cells by coordinating the cross-talk between apoptosis and autophagy. Molecular Cancer Therapeutics.