Simptomi i znakovi raka

Maligne bolesti mogu uzrokovati razne simptome, no ti simptomi najčešće su znak neke druge bolesti ili ozljede, a ne raka, tj. nisu specifični za pojavu raka. Same maligne bolesti najčešće u početnoj fazi ne daju nikakve simptome, što je i najveći dijagnostički izazov u ranom otkrivanju ove bolesti. Simptomi raka inače se razlikuju ovisno o kojem je specifičnom tipu raka riječ, iako postoje i neki generalni znakovi i simptomi koji se mogu javiti u više tipova, kao što su umor, nenamjerni gubitak tjelesne mase i povišena temperatura. Svaka osoba u koje se pojave simptomi neobjašnjenog uzroka koji ne prestaju nakon nekoliko tjedana trebala bi bez odgode konzultirati svog liječnika.

limfni čvor vrata, cervical lymph node metastasis

Slika 1. Uvećani limfni čvor na vratu može biti znak maligne bolesti, ali ipak je češće posljedica nekih drugih stanja, poput infekcije. U slučaju perzistiranja čvora, obratite se liječniku radi utvrđivanja uzroka.

Neki od češćih simptoma raka koji se mogu javiti su:* Promjene na dojkama: čvor ili osjećaj otvrdnuća u dojci ili pazuhu; promjene u području bradavice i iscjedak; svrbež, crvenilo, ljuskanje ili naboranost kože dojke

* Promjene mokrenja: otežano mokrenje; bol pri mokrenju; krv u mokraći.

​* Krvarenje ili stavranje modrica bez jasnog razloga

* Promjene stolice: krv u stolici; promjena crijevnih navika

* Kašalj ili promukolost koja ne prestaje

* Problemi s prehranom: bol nakon jela i žgaravica; otežano gutanje; bol u trbuhu; mučnina i povraćanje; promjena apetita

* Jak i trajan umor

* Vrućica i noćno znojenje bez jasnog razloga

* Promjene u ustima: bijele ili crvene izrasline na jeziku ili u usnoj šupljini; krvarenje, bol ili utrnutost usnica ili usta

* Neurološke smetnje: glavobolja; epilepsija; promjene vida ili sluha; klonulost lica

* Promjene kože: čvor koji krvari ili se ljuska; pojava novog madeža ili promjene u postojećem; ranica koja e zarasta; žutica kože ili bjeloočnica

* Oteklina ili čvor bilo gdje na tijelu, najčešće na vratu, pazuhu, trbuhu ili preponi

* Porast ili pad tjelesne težine bez jasnog razloga

Može li se znati koliko dugo imam malignu bolest i kada se je pojavila?U pravilu se na ovo pitanje ne može dati pouzdan odgovor. Neki tipovi raka rastu brže od drugih, primjerice rak jetre i gušterače obično napreduju značajno brže od raka prostate, Ipak, kako ni jedna maligna bolest nije ista i svaki je bolesnik specifičan, tako se ne može sa sigurnošću reći pri dijagnozi kada se je rak u osobe prvi puta pojavio. Znakovi i simptomi tu također ne mogu pomoći jer se obično javljaju tek u uznapredovaloj fazi bolesti. Generalno možemo reći da do prvih simptoma dolazi kada tumorska masa naraste dovoljno da počne vršiti pritisak na okolne strukture, organe i tkiva, te krvne žile i živce. Navedeno može doveti do boli i/ili promjene u funkciji zahvaćenog organa (primjerice, tumor mozga može dovesti do poremećaja vida zbog pritiska na optički živac).

Nastavite čitati: Osnove dijagnostike raka.